donderdag 22 mei 2014

De levensloopregeling

De levensloopregeling is een aantal jaren geleden ingevoerd en niet veel later ook weer stopgezet door de overheid. De bedoeling was om om zo een paar jaren eerder met pensioen te kunnen, of om inkomsten te krijgen als je bjiv. een sabattical neemt. Helaas is de regeling met name door gebrek aan populariteit, gestopt. Iedereen met meer dan een paar duizend euro inleg kon gelukkig gewoon aan de regeling mee blijven doen. Zat je daaronder, dan werd de regeling gestopt en het opgespaarde bedrag teruggestort. Gelukkig had ik ruim het bedrag en kan ik nog tot 2021 meedoen, als de regeling definitief stopt. Dat de regeling zo onpopulair was, vind ik onbegrijpelijk. Het was namelijk echt een geweldige regeling, die ik hieronder uiteen ga zetten.

Hoe gaat het precies? Maandelijks stort je vanuit je bruto salaris maximaal 12% op een rekening. Dit deed ik maandelijks. Het gestortte bedrag is echter bruto, komend uit het voor mij 42% belastingschijf. Inleggen doe je maandelijks en je kan op een door jou gekozen moment, het geld uit laten keren. Je maakt dus ook rendement over de bruto inleg. Het mooie van deze regeling is, dat je pas inkomstenbelasting betaalt als je het uit laat keren. Als je bijv. geen werk hebt omdat je een sabattical neemt, val je dus in het de laagste schaal qua belastingen, en betaal je 36,25% over het uitgekeerde bedrag. Er zijn diverse spaarmogelijkheden. "Gewoon" sparen en een beleggers-rekening. Deze eerste levert 2% op, de laatste 6%. Ik kies uiteraard voor de laatste.

Maar, nu komt het. Als je met 42% bruto inlegt en later met 36,25% bruto opneemt, heb je de eerste 5,75% rendement te pakken. Zelfs zonder enige vorm van rente! Als je dus rekent met de veiligste spaarvorm, dan heb je risicoloos 7,75% rendement! En met beleggen, 5,75+6=11,75% rendement! Je inleg op de levenslooprekening telt ook nog eens niet mee voor de 1,2% VRH en het is in geval van bijstand, ook nog eens veilig omdat je het niet hoeft op te eten.

Alleen maar voordelen dus! Waarom maakte niet iedereen hier gebruik van....?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten