woensdag 14 mei 2014

Vakantiegeld

Het is mei. Tijd voor vakantiegeld. Een feest dus?

Een maand waarin de Nederlander geld krijgt om op vakantie te gaan. Erg vreemd. Ten eerste, bepaal ik dat zelf wel. Ten tweede, waarom zou je op vakantie gaan als dit het duurst is? Het begrip vakantiegeld is duidelijk bedoeld voor de niet-sparende Burgerlijke Burger.
Maar, dit is een sigaar uit eigen doos. Niet alleen is dit 8% van je salaris, ook is het een gemiste kans om 8% historisch beursrendement te behalen. Of zelfs 2,5%, als je met de spaarrente gaat rekenen.

In andere woorden: omdat de gemiddelde Nederlander blijkbaar niet voor zijn vakantie weet te sparen, moet iemand die verstandig met geld omgaat, geld mislopen. Hoezo? Stel, maandelijks krijg ik deze 8% gewoon bij mijn normale salaris gestort. En dit gedurende je gehele loopbaan tussen je 27 en 67ste, 40 jaren dus. Stel, een modaal salaris is 2000 euro netto. Hoeveel je dan mis loopt?

Ik reken even makkelijk met vakantiegeld van ook 2000 euro. 2% per jaar reken ik als extra inleg per jaar wegens inflatie/salarisstijging.  1/12 Is 8% van 2000 euro is 167 euro per maand.

Via berekenhet.nl kom je met een looptijd van 40 jaren, 2000 inleg per jaar, uit op 646.000 euro. Met een rendement van 8%. Als je echter 166/maand inlegt, kom je uit op 680.000 euro. Het verschil is de continue gemiste maandelijkse rente-op-rente. Voor de narekenende lezers, het eerste bedrag is over een periode van 39 jaren, aangezien je de eerste inleg pas na een jaar werken krijgt. Ik neem het meest ongustige geval, maar maakt niet veel uit. Ohja, je krijgt dan daar ook nog eens +- 2500 bij, aan het eind van jaar 40.

Dus, omdat de gemiddelde Nederlander niet kan sparen, loop ik dus bijna 32.000 euro mis!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten