dinsdag 27 mei 2014

Fuck-you geld

Er zijn weinig zaken in het leven die zo goed voelen als Fuck You Geld. (FYG)

Nooit ben ik ooit een stevig conflict uit de weg gegaan in mijn 15 jaren werkzame leven. Nooit heb ik een baan opgezegd zonder enige twijfel over mijn financien. Een van de belangrijkste gelukmakers en stressverminderende factoren in het leven is voor mij daarom FYG.

Vele Nederlanders leven van maand tot maand. Zij zijn geketend aan de willekeur en conflicterende agenda van de werkgever. Hun hele leven is opgebouwd aan het maandelijks ontvangen van een bepaald bedrag op de rekening. Alleen al het idee dat dit niet op een precieze dag van de maand op de rekening verschijnt, is dan al voldoende voor paniek en levert allerlei stress op.

Reorganisatie? Conflict op de werkvloer? Ontslag? Met bijv. 10 jaar FYG slaap je er echt geen minuut minder om. Dan kan een van deze redenen JUIST een manier zijn om daar financieel een slaatje uit te slaan! JIJ bent dan degene die de touwtjes in handen heeft. Omdat men niet weet dat jij FYG hebt: iets wat men vaak niet voor mogelijk houdt en wat men zich niet kan voorstellen hoe het is om onafhankelijk te zijn.Omdat jij in hun ogen precies het tegenovergestelde doet wat een ander -die wel met z'n leven gebonden is aan de werkgever- zou doen. Zij kennen geen andere situatie.

Reorganisatie? Vaak is er een leuke pot met "oprotpremies" te verdelen voor hen die zelf vertrekken. Vaak is dit bedrag fors. Men heeft geen sociaal plan of werk-naar-werk traject te betalen. Conflict met de baas? Doe een voorstel dat je met minimaal een jaar salaris zelf opstapt. Ontslag? Kom maar hier met die ontslagvergoeding plus alle WW die ik zelf gespaard heb! :)

Waarom ik hierover begin? Hier op het werk is net bekend dat er een reorganisatie aan zit te komen. Mijn inzet is om mijn huidige 10 jaren FYG, met het handig bespelen van de regels, in 1 klap uit te breiden naar 15 jaren. Hier zijn niet 5 jaarsalarisen voor nodig, maar slechts 2. Met het idee dat ik wel weer een baan kan vinden. En zo niet, dan heb ik nog altijd 2 jaren WW ingelegd. Dan kom ik uit op 18 jaren FYG. :)


2 opmerkingen:

  1. Woei!!! Ja, hier is het ook echt zo'n fijn idee om dat achter de hand te hebben. Heerlijk! Sinds een jaar of anderhalf zeg ik "nee" en ben ik ineens "inflexibel". Oh well....ik zit toch aan het eind van mijn schaal en er is geen carrièreperspectief meer. Met een baby en de wens voor een tweede vind ik het wel best zo. Lekker met verlof, dadelijk betaald ouderschapsverlof, weer verlof, weer betaald ouderschapsverlof.....heel hard NEE zeggen....en alle ambtenarenvakanties. Volgens mij vind ik het wel prima zo! ;-) De manlief verdient een shitload, ook fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ik zit toch aan het eind van mijn schaal en er is geen carrièreperspectief meer"

      --> al heb je 10 miljoen op je bankrekening staan, volgens mij is de waarde van een mens die op zijn plek zit en iedere dag met passie werk levert waar anderen blij van worden, minimaal het veelvoudige waard. Waarom blijven zitten op een plek die je alleen nog uitoefent vanwege arbeidsvoorwaarden? Nota bene terwijl je partner ook al (jouw term) een 'shitload' verdient? Ga wat anders doen! Het leven is veel te kort om alleen voor centjes iets te blijven doen wat je eigenlijk liever niet meer wilt.

      Verwijderen