dinsdag 20 mei 2014

Rentenieren?

Op vele weblogs hoor je dat je met een bepaald bedrag aan investeringen, rond kan komen. Het steeds terugkomende bedrag hiervoor is ongeveer 25x de uitgaven die je over geheel jaar genomen, maakt. Dit cijfer is echter gericht op de Amerikaanse situatie;

- in de USA heb je niet zo'n gegarandeerd WAO/pensioensstelsel als wij.
- in de USA heb je niet diverse sociale regelingen, zoals IAOW/WW.
- wij hebben HRA, goedkope sociale huurwoningen zonder vermogenstoets en zorgtoeslag (bij minder dan een ton vermogen)

Omdat het hiervoor benodigde bedrag voor mij te groot is (dat zou mij nog 9 jaren extra kosten om bijeen te sparen) heb ik een andere manier bedacht. Want, ergens wacht immers AOW/pensioen/enz. op je.


Zoals eerder gezegd, kan ik met €1000/maand al redelijk rondkomen. Maar, dat wordt wel erg krap en financiele tegenvallers zijn nog niet eens ingecalculeerd. Mijn kapitaal zal over 2-3 jaar groot genoeg zijn om dit bedrag maandelijks op gaan te nemen, tot het op mijn pensioen bijna op is. Stel, ik stop dan. Dan kom ik dus een flink aantal jaren voor ik pensioen heb, zeker zonder geld te zitten!

Dus, als ik reken met het rendement (6% van 2 ton) over het kapitaal dat ik over 2-3 jaren heb, dan kom ik uit op €1000 per maand. Dit bedrag is alleen de winst uit beleggingen, gemiddeld over de jaren blijft mijn kapitaal dus in stand tot mijn pensioen.

Ik ben niet van plan om te gaan rentenieren. Wat ik wil is dat al mijn basislasten door mijn kapitaal gedekt zijn tot mijn pensioen. Dat moment zal over 2-3 jaren aanbreken. Daarnaast wil ik best werken. Maar wel heel selectief en alleen als het leuk is! Het hoeft niet, het mag!

Dus mijn keuzes zijn;

a.  2-3 jaren werken tot ik tot mijn pensioen € 1000/maand kan opmaken.
b. 4-5 jaren werken tot ik tot mijn pensioen € 1300/maand kan opmaken.
c. 8-10 jaren werken tot ik financieel onafhankelijk ben en mijn vermogen blijft gelijk.

Mijn huidige baan is inspiratieloos, maar verdient wel goed. Daarom wil ik over een paar jaren ermee stoppen en niet pas over 8-10 jaren. Zelfs 4-5 jaren vind ik al veel. Zeker met het idee in mijn achterhoofd om heel veel te reizen, dan voor veel minder dan € 1000/maand kan. Mijn persoonlijk beste optie is daarom optie a.

De leukste banen leveren niets op, maar zijn wel leuk en stressloos. Ik denk aan: 2 dagen per week werken als postbode, af en toe een maand als reisleider of gedurende de zomer werken als zeilinstructeur. Dit zijn baantjes waar je niet of nauwelijks mee rond kan komen en zeker als je het ook nog eens parttime doet.

Het verschil tussen mijn streefbedrag (€ 1300/maand) en deze €1000 is € 300. Dat is ongeveer € 4000 welke je op jaarbasis moet verdienen. Je kapitaal in stand houden lukt bijvoorbeeld door;

- een kamer te verhuren. Dit levert al snel € 350/maand netto op.
- mijn huis te verhuren via de hospita-regeling. Dit levert na aftrek van mijn lasten, maandelijks € 450 op. Dan heb ik nog € 550 nodig om luxe te reizen. Dit is al ver onder het bedrag dat ik uit zou mogen geven voor instandhouden van je kapitaal.
- 3 maanden werken als reisleider voor €800/maand. Thuis heb je dan geen kosten aan eten, gas/water/licht, uitjes. Dus dit zijn eigenlijk kan je de kosten hiervoor, ongeveer € 300, hierbij op tellen.
- als je een jaarcontract krijg met een minimumloon, dan verdien je ongeveer 1400/maand. Voor elke maand werken tegen minimumloon, hoef je dus € (1400-300)/300 = minimaal 3 maanden niet te werken, het extra rendement niet eens meegerekend. Na dit jaar krijg je ook nog een paar maandsalarisen aan WW mee. :)
-  ga freelancen. Doe gewoon waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Een klus van een week levert zo een paar honderd euro op.

Als je geld hebt, dan geeft dat heel veel opties! :)


2 opmerkingen:

  1. Hi,

    erg leuk blog!

    Een paar vraagjes:
    * hou je rekening met de VRH? Ik zie je daar niet over praten.
    * je gaat uit van 6% rendement per jaar. Kun je wat meer vertellen over hoe je je vermogen belegt? Bv in welke ETFs zit je, en welke broker gebruik je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! :) De antwoorden:

    * ja, ik hou rekening met VRH. Ook al benoem ik dat niet altijd expliciet. De berekeningen die ik maak zijn altijd via www.berekenhet.nl. Deze berekeningen zijn hierop altijd inclusief 1,2% VRH.
    * Ik ga uit van een conservatieve 6%, ook al is het historische beurs-rendement 8%. Van deze 6% gaat VRH nog af, dus er wordt gerekend met ongeveer 5%. Voor de volledigheid: de kosten van beleggen in ETF's is rond de 0,25-0,40%, dat reken ik voor het gemak niet mee. Dus een rendement van 5,25%-5,4% is nodig als gemiddelde om mijn voorspelling te halen. Dat moet met een horizon van 20 jaar, wel te halen zijn. Ik beleg mijn vermogen via ETFs. Dit zijn brede, index-volgende aandelen. Deze ETFs zijn gespreid in regio's en sectoren en soms ook een mix tussen aandelen en obligaties. Dividend delen ze uit, jaarlijks ongeveer 0,25-2% per aandeel.

    Ik hou ongeveer aan: (dit varieert wel, ik leg handmatig in)

    10-15% Nederlandse ETFs
    15% (west)-Europes ETFs
    70-75% Wereldwijde ETFs.

    De broker is DeGiro.nl en de ETFs zijn een mix van Vanguard en Think. Ik ga hier binnenkort wel iets meer over meedelen.

    BeantwoordenVerwijderen