woensdag 14 mei 2014

Vakantiegeld II

Ja, nog even wat over vakantiegeld.

Net in het nieuws was dat 42% van de Nederlanders vakantiegeld gebruikt om op vakantie te gaan. Even doordenken. Betekent dit dat 42% geen geld over heeft voor vakantie? Want, vakantie is toch een van de belangrijkste zaken in het leven? Ontstressen, ontdekken, nieuwe mensen leren kennen, nieuwe ideeën opdoen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Elk onderzoek toont aan dat mensen er baat bij hebben. Deze ingrediënten zijn toch zo belangrijk, dat je elke maand daar zelf een flink deel van je loon voor opzij zet? Wat als je nu geen vakantiegeld krijgt, dan zal men dus niet op vakantie gaan?
De overheid heeft ooit in alle wijsheid besloten dat burgers diverse psychosociale voordelen krijgen tijdens vakantie. Maar, dit ziet het volk zelf niet in. Middels een wet moet de werkgever gedwongen worden om 1/12 van het maandelijks loon in te houden. De slimme spindoctor noemt deze achtergestelde betaling "vakantiegeld" en keert dit uit. precies op het moment dat de anonieme meute massaal elkaar achterna gaat richting nog meer anonieme bestemmingen.

Bij mij gaat dit achtergehouden loon gewoon in de investeringen die ik bezit. En ik neem een vakantie op het moment dat het mij uitkomt.

Het is triest gesteld met Nederland.

7 opmerkingen:

  1. Ja, hier ook zinnn in het vakantiegeld. En de HRA teruggave van het afgelopen jaar. ;-) Komt heerlijk allemaal in de komende weken. Ik ben erg onder de indruk van je spaarratio!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze maand is het 0,19. Vakantie ingegrepen. :)
    Normaal is mijn ratio ongeveer 0,40 - 0,50. Op jaarbasis gezien bijna 0,33.

    Ik stop met sparen als ik mijn vermogen met 5% kan onttrekken tot mijn pensioen, op 67 jarige leeftijd. Per maand haal ik dan een ruime maand "leefgeld" eraf. Ik stop niet helemaal met werken, maar ik heb zo wel de zekerheid altijd alle vaste lasten ruim tot dan te kunnen betalen.
    Af en toe ga ik wel een beetje aan het werk, om mijn buffer een beetje in stand te houden. Dan kom ik op mijn 67ste niet uit op 0.

    Meer daarover later. Leuke blog heb je, econowiser!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooooooooooooohhhhhhhhhhh, wat ge-wel-dig!!! Ik hou je blog in de gaten! Fijn om met Nederlandse Mustachians te kunnen sparren!
      Ik moet je andere blogjes nog lezen. Mag ik vragen naar je leeftijd?

      Verwijderen
  3. Fijn om te horen! :) Ik stroom over van dit soort onderwerpen dus de komende maanden ben ik echt nog niet uitgepost. :)
    Dit jaar heb ik de magische leeftijd van 40 bereikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die statistiek (42% gebruikt vakantie geld om op vakantie te gaan) is een beetje een onzinnige. Wanneer er aan mij gevraagd zou worden "gebruik je vakantiegeld om op vakantie te gaan", zou ik ook ja zeggen. Dit terwijl er op dit moment genoeg tegoed op de rekening staat om een jaar op vakantie te gaan. Echter in deze maand zullen wel de eerste betalingen worden gedaan voor de aankomende zomervakantie, waardoor het voelt alsof je het vakantiegeld gebruikt.

    Ik ga dan ook niet mee met je conclusie dat dit betekent dat "42% geen geld over heeft voor vakantie". Uiteindelijk heeft geld geen label en is iedere euro een euro. Zolang de uitgaven maar lager zijn dan de inkomsten over een jaar, gaat het wel goed.

    Groet,

    DW

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie D&W.
    Ik denk dat de meeste Nederlanders niet sparen voor vakantie. Dat ze niet maandelijks een bedrag opzij zetten om op vakantie te gaan. Ze houden in de maand nauwelijks wat over. Het is voor hen een vast gegeven dat het "vakantiegeld" eraan komt. Zo hebben ze ineens een flinke smak geld voor vakantie. Ik geloof niet dat ze de discipline zouden hebben, als ze maandelijks 1/12 extra loon zouden krijgen, om dit zelf in een spaarpotje stoppen. Dan zouden ze het gewoon consumeren, net zoals bij elke loonsverhoging.

    Jij en ik zijn natuurlijk niet gemiddelde Nederlanders. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben misschien nog iets naïever ;-). Al denk ik dat je wel gelijk hebt dat het gros van de mensen die 8% extra loon, compleet anders zouden benaderen dan het "vakantiegeld" wat ze nu ontvangen. Ik bedoelde met bovenstaande meer dat ik verwacht (en vooral hoop) dat mensen ook op vakantie kunnen gaan wanneer er om wat voor reden dan ook een jaar geen vakantiegeld zou zijn.

      Misschien is de wens de vader van de gedachte.

      In ieder geval een boeiend blog wat ik in de gaten ga houden!

      Groet,

      DW

      Verwijderen