donderdag 22 mei 2014

De ware prijs van ...

Ik ben iemand die ergens niet voor gaat betalen, als ik het ook gewoon zelf kan doen of financieel afdekken.

Bijvoorbeeld, een broodje tussen de pauze eten in het bedrijfsrestaurant. Dat kost al snel € 3,= plus voor € 2,00 aan drinken erbij, dat maakt € 5,00. Ik probeer dit soort jeukende omgevingen zoveel mogelijk te mijden, dus ik ga altijd lekker een uurtje met collega's of vrienden naar een koffietentje in de stad. Ik smeer zelf thuis een broodje om op te eten.

Hoeveel is mijn collega die gaat eten in het restaurant meer kwijt dan ik? Een paar stukken brood met kaas kost bijna niets, dus dat verwaarloos ik even. We drinken beide wat, het verschil zit 'm dus alleen in het broodje eten. Deze collega is dus 21 werkdagen in de maand, € 3,- meer kwijt dan ik. Dat is € 63 per maand. Best wel veel eigenlijk. Maar, wat is de werkelijke prijs na 30 jaar werken?

Het juiste antwoord met 8% beursrendement... € 102.536.

Dan nog een. Hoeveel kost je een TV-abonnement (€40) plus een prijzig mobiel-abonnement (€40) na 30 jaar?

Over 30 jaar berekend is dat € 127.911,=

En dan de kosten van een gemiddelde kleine middenklasse auto volgens het Nibud? Bij 16.000km rijden? € 568 per maand.

Over 30 jaar berekend is dat € 821.211,= aan gemist vermogen.

En dan een uitvaartverzekering, waar opvallend veel mensen voor kiezen. Maar die blijkbaar niet kunnen rekenen. Maandelijks betaal je € 11,= voor een dienstenpakket van €4500,=.
Over 50 jaar berekend en zelf dit bedrag investerend, levert dit maar liefst € 98.212,= op. Zo kan ik ook rijk worden, als uitvaartverzekeraar kan je dus € 93712,= na 50 jaar verzekeren in eigen zak steken. Compleet risicoloos. Een gouden handel!




3 opmerkingen:

  1. De uitvaartverzekering hebben wij er inderdaad ook uit gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een opmerking over jouw berekening van de uitvaartverzekeraar. Ten eerste loopt een redelijk gangbare uitvaartverzekering maar 30 jaar in plaats van 50 jaar. Ten tweede is het natuurlijk helemaal niet risicoloos, want de verzekerde kan in jaar 2 ook komen te overlijden, dan moet er 4500 uitgekeerd worden en hebben ze pas 2 jaar premie ontvangen. Ten derde is 8% aan de hoge kant denk ik. Als je het vergelijkt met zelf investeren, hou dan ook rekening met vermogensrendementsheffing. Ik denk dat 6% rendement realistischer is. 6-1,2 is dan 4,8% waar je mee kunt rekenen.

    Maar ik ben met je eens dat je het net zo goed zelf kunt sparen. 4,8% voor 30 jaar komt ongeveer uit op zo'n 9.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De exacte details van deze verzekeringen ken ik (gelukkig) niet. Ik reken bewust met een lange periode van 50 jaren omdat dat de leeftijd is waarop de kans langzaam groter wordt dat je het eind van het jaar niet haalt.. Het gaat inderdaad om het persoonlijke financiĆ«le risico inschatten. Als je een beetje gespaard hebt, dan kan je deze €4500 makkelijk zelf dragen en ga je je hier niet duur voor laten verzekeren. De overgrote meerderheid van mensen komen niet binnen 2 jaren te overlijden en zeker niet als ze nog jong zijn. Ik hou rekening met 8% historisch rendement plus 1,2% VRH. Maar ook als je lager rendement rekent, dan is het verschil nog altijd ruim in je eigen voordeel zoals je aangeeft.

    BeantwoordenVerwijderen