donderdag 22 mei 2014

Vertrouwen consumenten groeit

Ja, het consumentenvertrouwen groeit! Al enkele maanden achtereen en het aantal positivo's haalt inmiddels bijna het aantal negatievelingen in.

De "koopbereidheid" is groter dan een maand geleden. En "het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of een TV, daar is het nog te vroeg voor en is de tijd nog te ongunstig", zo staat verder in het artikel.

Hier moest ik even heel hard om lachen.

Want, waar gaat het nu eigenlijk om. Een wasmachine of een nieuwe TV, uitgaven van een paar honderd euro. Nou, dat is wel een enorm grote aankoop. Die je in je eentje met een modaal salaris in een weekje bijeen spaart. Vergeleken met de langetermijn-kosten die je aan een auto kwijt bent, valt het natuurlijk compleet in het niets.

Wat mij verder op viel, was het woord "koopbereidheid". Want, waarom zou je als je wasmachine het begeeft, willen wachten met het aanschaffen van een nieuwe? Een paar jaar wachten dan maar, tot het economische klimaat beter is? En in de tussentijd lekker op de handwas alles gaan doen?
Verder gaan wasmachines makkelijk 10 jaren mee. Waarom zou je er aan denken om een andere te kopen als hij niet helemaal onrepareerbaar stuk is?

Verder in het artikel: "de Nederlander geeft nog altijd minder uit dan vorig jaar". Waarom geef je niet gewoon uit wat je noodzakelijk vind en laat je dit afhankelijk zijn van de economische toestand?

Ik snap werkelijk niets van hoe de gemiddelde Nederlander over geld denkt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten