donderdag 22 mei 2014

Opties..

Zoals eerder gezegd, mijn doelbedrag is ergens rond de € 1100 / maand tot mijn pensioen.

Wat ik ga doen zodra dit vermogen er is? Ik heb een paar dingen die ik zeker wil gaan doen...

- een paar jaar de wereld rond per motor. Tentje mee, wildkamperen, slapen bij locals, een fotoboek maken, reisvrienden opzoeken, een reisblog schrijven en na terugkomst lezingen geven als motivator.
- een jaar helemaal niets moeten in de stad waar ik woon. Elke dag wakker worden zonder iets te hoeven. De dag beginnen met 30 minuten hardlopen en daarna een kop cappuccino halen in de stad met een krantje erbij. Toffe, gratis te bezoeken evenementen bedenken. Wat vrijwilligerswerk doen en verder helemaal niets hoeven.
- van de lente tot de herfst door Europa op mijn motor toeren. Alle vrienden bezoeken. Elke uithoek zien, ervaren en de geschiedenis leren.
- een paar maanden Wwoofen.
- idem voor huisbewaring of op een huis passen. Ergens midden in Spanje tijdens de winter.
- kijken of ik een tiny house kan bouwen in mijn woonplaats. En dan mijn eigen woning verkopen.
- een fietstocht maken van Nederland naar Istanbul. En er dan 4 maanden over doen.
- een paar maanden als reisleider werken in bijv. India
- de GR 10 lopen, een hike-tocht van het oosten naar westen van de Pyreneen. Kost je 2 maanden.
- lopend naar Santiago de Compostela. Kost je 100 dagen.
- vrijwilligerswerk doen. Gieren tellen in centraal Azie. Vrijwilligeren in wildparken in Afrika. Poolvossen tellen in IJsland. Werken voor Artsen zonder Grenzen.
- nog een paar jaar de wereld rond gaan op mijn motor. Mijn vader daarnaast zo gek krijgen minimaal een maand mee te gaan.
-  Een vlot bouwen en de Ganges in India ermee afvaren voor een paar weken.
- een baan nemen voor een jaar in een heel andere richting. Om ook weer een paar jaren budget bijeen te sparen.
- proberen een jaar te freelancen in het werkveld waar ik in gewerkt heb. Om het budget flink op te hogen.
- mijn huis gedurende een paar maanden helemaal op te knappen.
- een klassieke motor kopen, zoals deze. Deze helemaal uit elkaar halen, opknappen en weer in elkaar zetten. Niet in een jaar, maar in een paar maanden.
- een ding is zeker: bij het doen van toffe dingen, krijg je inspiratie voor meer toffe dingen. :)

Verschillende zaken hierboven kan je ook met een (parttime) baan doen. Wat mijn grootste frustratie van een baan is: lange perioden van meer dan een paar weken per jaar vrij kunnen krijgen. Voor veel van de bovenstaande plannen kan je gewoon geen baan hebben.

Als ik in het buitenland zit, dan heb ik natuurlijk wel dubbele lasten. Maar, als ik mijn huis leeg laat staan, dan kost mij dat slechts € 366/maand.  Om niet teveel in te lopen op mijn vermogen, kan ik dus ongeveer € 750 per maand uitgeven in het buitenland. Zelfs zonder te werken, zijn veel van bovenstaande ideeën te realiseren voor (veel) minder dan dit bedrag. Omdat ik niet van plan ben helemaal te stoppen met werken. Verder kan ik twee kamers in mijn huis -via de hospitaregeling- verhuren voor bijv. 6 maanden aan studenten, zodat ik zelfs winst maak!

Het leven is echt veel te mooi om al deze dingen pas na je 67ste -of na je 69ste zelfs- uit te voeren en 40 jaren te gaan werken in een suffe baan. En dan heb je er de energie -en nog belangrijker- tijd niet voor om het allemaal te ervaren... Dat je de essentie van leven gaat missen.
Ruim voor mijn 45ste wil ik echt deze financiële onafhankelijkheid bereikt hebben!


1 opmerking: