maandag 12 mei 2014

Voortschrijdend inzicht

Het mooie van tijd is dat je voortschrijdend inzicht krijgt. Zo ook met een hypotheek.
Ik snapte 10 jaar geleden de consequenties van een huis kopen. En hoe de maandbedragen tot stand kwamen. Dacht ik...

Tegenwoordig kan ik zelf alles uitrekenen en elk scenario zelf beoordelen.

Dus, laatst had ik een gesprek bij een dame van de bank. Over mijn hypotheek. Dat ik van mijn spaarhypotheek af wilde.

"Oh, ja dat kan dus niet meer. Regels van de overheid, dus verplicht aflossen."

Verdorie, wist ik 10 jaren geleden maar dat een huis aflossen, een gemiste kans tot investeren is!

Wat ik ook niet wist is hoe slecht een spaarhypotheek voor de klant is.

Maandelijks € 85 betalen, 30 jaren lang tegen 4,9% was volgens mijn contract € 52500, de helft van de hypotheekwaarde van mijn woning. De andere 50% is aflossingsvrij. Gelukkig maar, dan heb ik een nog een 1/2 slimme beslissing genomen!

Want hoe ik ook rekende, ik kwam met deze gegevens na 30 jaren sparen, toch echt uit op € 71.729.

Dus, waar blijft het verschil, € 20.000 ? Een gigantisch bedrag!

"Dat zijn overheadkosten, vertelde de dame van de bank".

Echt, ik heb nog nooit zo'n slechte investering gedaan. Een doodeenvoudige spaarrekening die je € 20.000 kost. Per jaar € 666 euro om je centjes te bewaren. Krankzinnig! Ja, maar ik kon dan wel een nieuwe spaarvorm kiezen, waar je geen overheadkosten meer betaalt. Mooi, dat gaat dan meteen maar even geregeld worden. Hoe je met een simpel gesprek bij de bank zo even €20.000 in jouw zak ipv de zak van de bank, laat gaan. 

Alleen maar omdat je "het spel" kent.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten