maandag 12 mei 2014

Sparen


Ja, ik spaar. En flink ook. Waarom, daar kom ik later zeker op terug. Iets met wiskunde, geschiedenis en de aard van het Systeem.

Ik spaar gemiddeld 2/3 van wat ik verdien. Ja, je leest het goed. 2/3 over een gemiddelde maand. Dat is een gemiddelde: soms is het iets meer, soms iets minder.  Een harde eis aan mijzelf is het absoluut niet: ik geef gewoon niet meer uit. Het sparen is een bijproduct van hoe ik denk en leef. Natuurlijk kan ik zo eens een paar honderd extra uitgeven in een maand. Aan een donsslaapzak. Aan goede bergschoenen, of aan een vliegticket. Maar de meeste uitgaven die anderen noodzakelijk vinden, boeien mij gewoon niet. Of mijn leven is zo anders, dat ik het niet als noodzakelijke uitgave heb.

Uitgave% = uitgaven / totale inkomsten.
Sparen%=100-(uitgaven/totale inkomsten).

Hoe lukt mij dat, terwijl hele volksstammen van maand tot maand leven en niets overhouden?
Laat ik de vraag omdraaien: waarom geven zij zo gruwelijk veel geld uit aan zaken waar ik het nut niet van inzie? En waar je je kostbaarste bezit (je eigen leven/tijd) voor verspilt? En welke enorme gevolgen dit oplevert voor hun toekomst? Later meer over dit laatste.

Hoeveel zijn mijn inkomsten? Maandelijks verdien ik;

€ 1833 loon werkgever
€ 153 vakantiegeld
€ 4 woon-werk verkeer
€ 115 HRA
€ 75 "klusjes" (verkoop spullen, vrijwilligeren, betaling in goederen, enz) 
€ 80 eindejaarsuitkering
€ 29 levensloopbijdrage
€ 50 gemiddeld extra belastingteruggave

€ 2339. Niet gek voor een baan van 24 uur per week.

Mijn uitgaven per maand?

Hypotheek:  € 227 (2,7% over 105.000) 
Ziekenfonds: € 58
Doorlopende reisverzekering: € 4
Internet: € 13
Telefoon: €10
Verzekering huis + WA: € 19
Water: € 7
Elektra/gas: € 35
Nutsbedrijf: € 32
Voedsel: € 140
Waterschap lasten: € 15
WOZ/milieuheffing gemeente: € 42
Uitgaan: € 70
Bankkosten: € 3
Vakbond: € 15
Krant: €5
Motorrijtuigenbelasting: € 10
Motor verzekering: € 7
Diversen (kleding, feestjes, concert, festivals, benzine motor, etc. ) € 100
Kleding: geen idee. Wat spijkerbroeken van de outlet en t-shirts.

Maakt totaal  € 812,=

Dat zijn wel de grootste structureel voorkomende kosten. Hiervan gaan nog af: reizen, onderhoud van mijn huis (probeer ik zelf) en onderhoud (ook zelf) aan mijn motor. Ik weet niet hoeveel de totale kosten zijn. Soms niks, soms veel. Ik laat het even buiten beschouwing omdat ik het niet weet. 

Sparen voor het aflossen van mijn  hypotheek zie ik niet als uitgave. Dit gaat namelijk van mijn ene rekening naar mijn andere rekening. Het is sparen, in de vorm van vastgoed. 

Als we deze uitgaven delen door de inkomsten, dan krijg je dus 812/2339. En dat is 0,34. Ik geef dus 34% van mijn geld uit. De overige 66% spaar ik Ja, dat is 2/3. :)
Voor de oplettende lezer. Klopt, ik heb het hier over jaargemiddelden. In een "standaard" maand komt er zo'n € 2000 binnen. En gaat er dus € 812 uit. In zulke maanden spaar ik dus 100* (1-802/2000) = 60 %. 

Ja, deze breuken en percentages zal ik nog vaak herhalen. 



11 opmerkingen:

  1. In het begin van dit stuk snapte ik dit niet helemaal:
    Spaar% = uitgaven / totale inkomsten.
    Dit is toch het uitgave % en niet het spaar%? Later in het artikel klopt het wel weer.. :-)
    Spaar% = 1-(uitgave / totale inkomsten)

    Knap hoor dat je met zo weinig uitkomt. Ben je alleenstaand?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bas, bedankt voor je reactie! Ik heb de tekst iets aangepast, is de fout er zo uit?
    Ik heb een vriendin maar we wonen (nog?) niet samen. Hoeveel geef jij uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zitten nu tussen de 60 en 70% qua uitgaven/inkomsten. Dit zal in de loop van de jaren naar 50% gaan. Met 3 keer modaal betekent dat zo'n 25-30.000 per jaar sparen. Met andere woorden: we geven nog steeds te veel geld uit :-). Maar goed, met deze planning kunnen we over 11 jaar ermee stoppen (werken dan) en het uitzingen tot pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante blog! Wat mij niet helemaal duidelijk is: je hebt het steeds over sparen, maar verderop reken je met 8% rendement (wat volgens mij neerkomt op aandelen). Dus steek je het geld dat je opzij legt nu in spaargeld of in aandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met sparen bedoel ik inderdaad niet sparen op een bankrekening waar je rente over krijgt.
    Ik stort al het geld dat ik maandelijk over houd in wereldwijde ETFs. Dus, ik investeer.

    Ik reken zelf met 6% rendement en -1% VRH, ook al is de historische koers 8%. Om een stukje tegenvallend rendement af te dekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het toch erg weinig en niet erg realistisch wat je opsomt. 140 euro aan voedsel is boodschappen neem ik aan? Daar zit dan ook bij verzorgingsproducten ed en wasmiddel en zo bij in? 140 euro is 32 euro per week. Dat lijkt me niet erg realistisch..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik reken ongeveer €35 per week aan boodschappen. Waspoeder, shampoo, tandpasta, deo is zo weinig dat ik niet eens weet hoeveel ik gebruik. Een pak van 10kg waspoeder heb ik jaren geleden gekocht en is nog half vol. Het zijn de kosten voor mij alleen.
    Van deze €35 haal ik wekelijks voor 20-25 euro vis, fruit, broodbeleg, groente en basisingredienten. Meestal op de markt, anders bij de Lidl. Genoeg voor elke dag een lekkere en gezonde warme hap. Verder haal ik 3 broden voor €5 bij de bakker en meestal wel 5-10 euro bij de wereldwinkel. Natuurlijk zit ik er ook wel eens ver over, als ik eens een hele luxe maaltijd voor tig vrienden wil maken. Maar dan zijn het variabele kosten. Het scheelt ook dat ik vegetarier ben (eet wel vis) en betrekkelijk weinig eet.

    Heel veel verschil maakt dat ik alleen basisingredienten koop om eten mee te maken. Producten als frisdrank, koek, chips, alles-in-een-pakje-opwarmen, knorr-dingen, kiloknallers, ik sla het graag over.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een vraag: die uitgaven, zijn dat allemaal schattingen? Of houd je een elektronisch huishoudboekje bij. Ergens anders op de site heb je over de uitgaven van mei, terwijl mei nog lang niet voorbij is. Hoe zit dat precies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaande zijn voor het grootste deel de maandelijkse vaste lasten. Andere uitgaven (eten, kleding, diversen en uitgaan) zijn variabel. Maar omdat ik al jaren ongeveer weet wat ik uitgeef daaraan, zijn deze kosten voor mij inmiddels ook wel een vaste -bekende- last te noemen.

      Ik weet inderdaad niet precies al de uitgaven van mei. Wel ongeveer. Wat ik op de eerste dag van het binnenkomen van het geld doe, is de vaste lasten (op een paar honderd euro na die ik altijd op mijn doorlopende rekening laat staan) doorboeken naar aandelen. Dan pak ik hier een maand rendement mee, ipv dit op de lopende rekening te laten staan tot het einde van de maand. De maand erop doe ik hetzelfde.
      Eventuele -grote- tekorten boek ik van de aandelen wel weer terug. Maar dat komt bijna nooit voor, ik weet dus wel ongeveer wat er aan kosten aan zitten te komen. Een eventueel tekort is ook niet erg, want dan heb ik de maand erop een iets lager bedrag dat ik kan doorboeken.

      Ik let dus totaal niet op mijn uitgaven, ik zit dus niet elke euro om te draaien. Ik geef gewoon weinig uit aan consumeren maar doe wel veel dingen die ik leuk vind en zowat gratis zijn.

      Verwijderen
  9. Ik mis ook de telefoon in de uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scherp gezien, deze was ik inderdaad vergeten over te nemen. Ik heb een sim-only abonnement van €10 in de maand van Tele2. Met een iPhone van een paar jaar oud een prima combi.

      Verwijderen