vrijdag 16 mei 2014

Inflatie

Je hoort het steeds vaker: inflatie. Zeker nu met het nadreunen van de financiƫle crisis. Maar, wat is inflatie nu precies? Je kan het natuurlijk op Wikipedia opzoeken, maar heel in het kort is het een vermindering of verhoging van de koopkracht. In Nederland is de gemiddelde inflatie over de laatste decennia ongeveer 2% geweest. Met andere woorden: als je papiergeld hebt en je stopt het in een oude sok, dan kan je volgend jaar 2% minder hiervan kopen. Dit geldt ook voor schulden, maar dan omgekeerd. Heb je een huis, dan is bij een gelijkblijvende aflossing en bij het stijgen van je loon met de inflatie, de schuld elk jaar 2% minder. Dus elk jaar woon je 2% goedkoper.

De inflatie in een belangrijke factor in het rendement op je vermogen. De inflatie is ook belangrijk als je gaat rekenen wanneer je financieel onafhankelijk bent.

Velen denken dat de inflatie een vast getal is: dat het voor iedereen gelijk is. En dat het anders wel dicht bij dit getal moet liggen. Laat ik het openbaren: mijn inflatie is negatief!

Hoe ik hier nu weer bij kom? Zet alles op papier en denk out-of-the-box.


Ik ga uit van 2% inflatiecorrectie per jaar op mijn loon. Dat klopt wel ongeveer als ik de loonstroken van de afgelopen jaren controleer. Daar gaan we...

Mijn maandelijkse inkomsten zijn 2339/maand. Ik ga voor het gemak uit van een verhoging van 2% op dit gehele bedrag.

De rentelast van mijn hypotheek is € 227 per maand. Aangezien dit een vast bedrag is, neemt deze met 2% af, afgezet tegen mijn koopkracht.
Al jaren dalen mijn kosten voor GWL. Door steeds te wisselen van aanbieder en de goedkoopste op internet uit te zoeken. Inclusief vastrecht ging ik van € 79 naar € 68/maand in 5 jaar. Dat is -14% in 5 jaar. -2,8% per jaar.
De uitgaven voor eten zijn zowat gelijk gebleven de laatste 5 jaren. € 140 in de maand. Ik koop vaker op de markt nu ik meer vrije tijd heb en weet steeds goedkopere en vooral leukere toko/winkels te vinden. Voor de rest koop ik vrijwel alles bij de Lidl. Een winkel met -soms even zoeken- heerlijke producten. 0% inflatie.
Zorgverzekering. Ondanks dat iedereen schijnt te klagen dat deze verzekering duur is, kost dit slechts €58 per maand. 99% van de wereldbevolking is jaloers hierop. Zo'n goede zorg voor belachelijk weinig geld. Ik ben van € 120 naar € 58 gegaan in een periode van 10 jaren, -52%. Door het eigen risico te maximaliseren en alleen behandelingen te verzekeren dat je niet kan dragen. Ook krijg je een leuke welkomstkorting en door gezond te leven, krijg je ook nog eens korting. Dat is - 5,2% per jaar.
Benzine. Per liter zijn de kosten de afgelopen jaren flink omhoog gegaan. Ik weet niet hoeveel, maar de inflatie zal fors zijn. Voornamelijk door de extra accijns erop. Ik heb geen auto, dus deze inflatie heb ik niet. Wel heb ik een motor, maar die gooi ik 1x per maand vol, goed voor 550km. Te verwaarlozen.
Auto. De melkkoe van de overheid. Geen last van. Ik heb een motor. Dat is 10x leuker dan een auto en kost € 10 aan wegenbelasting en € 7 aan verzekeringen.
Internet. In 2004 betaalde ik €39. Nu €13. Dat is -66% in 10 jaar tijd.
Mobiel. In 2009 betaalde ik €29 en nu €10/maand. -65% in 5 jaren.
Gemeentelijke aanslagen, waterschap, afvalstoffen. Deze zijn in totaal over 5 jaar bekeken, gelijk gebleven. 57€.
Horeca: dit zal wel flink omhoog zijn gegaan: +3% over 100/maand.

Als ik bovenstaande posten optel, dan kom ik uit op  € 778, 5 jaren geleden. De huidige kosten zijn  € 690. Dat is -11,3% in 5 jaar en - 2,26% per jaar.

De loonstijging van de "gemiddelde Nederlander" is 0. Omdat wat ze krijgen, gelijk is aan de inflatiefactor. Ze krijgen meer geld, maar zijn het meteen weer kwijt door een inflatieverhoging op hun uitgaven. Ze schieten nauwelijks wat op met een loonsverhoging. Dan denk ik: hoezo "loonsverhoging"?

Maar er is meer! Het is complexer. Zie de kracht van een negatieve inflatie op kopen en een positieve inflatie op je loon.

Loon (2% inflatie) in 2009 : € 2116
Uitgaven vaste lasten 2009: € 778
Over: 2116-778 = € 1338

Loon 2014: € 2339
Vaste lasten 2014: € 690.
Over: 2339 - 690 = € 1649.

Wat ik "over" houd, noem ik "mijn echte inkomsten". Vaste lasten zijn helaas niet te vermijden kosten en verhinderen je om er leuke dingen mee te doen. Het enige wat mij interesseert is hoeveel ik maandelijks comfortabel over houd om leuke dingen mee te doen. Of mijn vrijheid te kopen.

Mijn inkomsten  zijn dus in 5 jaren van € 1338 naar € 1649 gestegen.

Dat is een stijging van 19%, Mijn koopkracht neemt dus 3,8% per jaar toe. Boem! Tel hier nog eens een mooi rendement van 6% bij op en je vermogen groeit hard.


Ps. de kosten van allerlei zaken die hierboven staan, zullen -verwacht ik- de komende 5 jaren niet nog eens met hetzelfde bedrag verminderen. Ik heb 'variabele' kosten als OV, festivals, vakanties en zo niet meegerekend. De uitgaven hieraan hebben meer met mijn zin om bijv. op reis te gaan, dan wat het kost.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten