dinsdag 20 mei 2014

Pensioen

Hoe mijn pensioen er (hopelijk) uit ziet.

Op mijn 60ste is mijn huis afbetaald. Dan kom ik maandelijks (tegen mijn huidige uitgaven) ruim rond van ongeveer € 800. Dit voorbeeld gaat uit van de situatie dat je alleenstaand bent. Samenwonen is financieel -en vaak ook qua geluk.. :)  - gezien slimmer maar ik ga uit van het worst-case scenario.

- Als er zoals nu nog steeds IOAW is, dan krijg je vanaf je 60ste per maand netto -zonder baan- met zekerheid € 1.040,01. Dus, ik houd nog € 250 over! Daarnaast ontvang ik ook nog eens inkomsten uit mijn vermogen dat nog over is en kan ik dit opmaken.
- Op mijn 67ste krijg ik maandelijks met zekerheid uit de AOW € 1.023,57. Mocht ik morgen stoppen met pensioenopbouw via een pensioenfonds, dan komt er nog € 240 bij en kom je uit op 1260. 
 - Op mijn 55-60ste verkoop ik mijn woning en ga wat huren. De verkoop zal €150.000 opleveren. Met de gegarandeerde inkomsten uit IAOW en toekomstige AOW/pensioen, kan ik vele duizenden per maand uit mijn kapitaal halen tot mijn 80ste levensjaar.


Ik ga met bovenstaande getallen uit van bedragen/wetten uit het heden.

2 opmerkingen:

  1. Een paar opmerkingen tav IOAW. Dit is niet zonder verplichtingen! De verplichtingen zijn gelijk aan de WW: sollicitatieplicht, passend werk accepteren. Bovendien geldt het voor oudere werklozen, ik weet niet of zelf stoppen met werken valt onder werkloosheid, dan krijg je namelijk ook geen WW, waarom zou je dan wel IOAW ontvangen?

    Is de overheid tenslotte niet van plan de IOAW af te bouwen en af te schaffen vanaf 2020?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De IOAW is inderdaad niet zonder verplichtingen. Maar wat wel een zekerheid is, is dat je inkomen hebt als je geen werk kan vinden. Je hoeft dus geen vermogen op te eten. Er is -nog?- geen inkomenstoets.
    Waarschijnlijk zijn ook dan geen banen voor ouderen te vinden, dus inschrijven zonder enig uitzicht op werk, maakt wel dat je niet op je eigen vermogen inteert...
    Ik reken niet op bovenstaande als ik financieel onafhankelijk ben. Die berekeningen gaan er nog steeds van uit dat ik rond mijn 67ste met pensioen kan. Dus ik moet ruim 25 jaren overbruggen. Vanaf mijn 60ste zal het opeten van mijn vermogen alleen wel een stuk langzamer gaan.

    Van afschaffen heb ik nog niet gehoord. Het is echt zo'n wet die aan de grillen van een kabinet overgeleverd is.

    BeantwoordenVerwijderen